Ako si založiť e-shop bez chýb

máj 6, 2022 | Stratégia budovania značky

Máte skvelý nápad a rozhodnete sa ho pretaviť do zisku. Prvé, čo Vás napadne je e-shop. Bez premyslenia si založíte e-shop a po 2-3 rokoch zistíte, že to nejak nefunguje. Prvotné nadšenie je preč, už ste skúsili aj pár freelancerov a agentúr, minuli ste aj dosť peňazí. A stále úspech neprichádza.  Prečo? Asi je niekde chyba. Ako si založiť e-shop bez chýb?

Stratégia, plán

Ak si prečítate životopisy úspešných a slávnych ľudí drvivá väčšina z nich mala nejaký plán. Niektorí z nich mali jasne stanovený cieľ a postup, ale drvivá väčšina aspoň vedela prečo to chcú urobiť a obklopila sa odborníkmi, ktorí vedeli ako.

Kopírovanie

Prvé, čo „slovač“ napadne je kopírovanie. Síce nám to umožňuje sa ľahko adaptovať v cudzom prostredí, no Google preto nemá veľké pochopenie. Prečo nehovorím vyhľadávač? Jednoducho pre jeho dominantné postavenie na trhu. Garantujem Vám, že aj dve rovnaké stránky nebudú mať rovnaké výsledky predaja. Dôvodom je, že „Googlebot“ Vám prelezie stránky a ľahko zistí kto je autor a kto nelegálne kopíroval, koho posunie vyššie vo vyhľadávaní a koho za to penalizuje.

    Prieskum trhu

    Pred 15 rokmi stačilo založiť e-shop, naplniť ho výrobkami a kde sa vzal, tu sa vzal – úspešný e-shop bol na svete. Uvedomte si, že po Covide sa trh zmenil. Definitívne! Všetko zutekalo do online sveta alebo ešte len zuteká. Nie, nie je to móda, je to zmena, ktorú buď akceptujete a budete predávať služby, výrobky, tovar alebo to môžete rovno zabaliť. Konkurencia je veľká! Dôrazne odporúčam si urobiť prieskum trhu – aká je konkurencia, akú mám konkurenčnú výhodu, komu to budem predávať a prečo by to mali kúpiť. Ak si myslíte, že sa to nejak utrasie a založíte si e-shop bez plánu bude Vás to stáť nemalé úsilie, nervy, čas, peniaze a prinajhoršom zdravie….Welcome to the hell!  

    E-shop riešenia

    Prvý základný krok, aby ste si mohli e-shop založiť, je kúpiť si doménu. Moja doména je www.seotrends.sk a kúpil (prenajal na rok) som si ju od správcu domén, ktorý mi ju aj spravuje. Druhý krok je vybrať si riešenie, pomocou ktorého vytvorím webovú stránku a ktoré naplní moje očakávania.

    Na trhu existujú 3 druhy riešenia e-shopu:

    • E-shop na mieru – neodporúčam pre začínajúce e-shopy
    • Open source riešenie – napríklad WordPress, Prestashop… sú vhodné pre zdatnejších užívateľov, ktorí si dokážu implementovať moduly, alebo aspoň vedia základy programovania
    • Krabicové riešenia – šablóny e-shopov, ideálne riešenie skoro pre všetkých, odpadne vám veľa starostí a cena je prijateľná, príklad Shoptet, Webnode..

    Odporúčam začať krabicovým riešením, keď narastiete a budú Vám chýbať funkcie, prejdite na open source riešenie a keď ani to nebude stačiť, tak prejdite na e-shop na mieru.

      Analýza SEO

      Nejeden podnikateľ počul o SEO, že je ho potrebné robiť a že sa zadarmo dostanete na prvú stranu vyhľadávania. Čo je SEO sa dočítate tu.  Optimalizácia pre vyhľadávače, Vás bude stáť čas, veľa času. Študujte, tvorte obsah – text, podcast, video, grafiku, fotky na Vaše webové stránky a postupne za 2-3 roky sa posuniete na predné pozície. Áno je to zadarmo! Druhou možnosťou je, že niekomu zaplatíte, aby to urobil za Vás a Vy sa budete venovať obchodu. Vyberte si.

      Potrebujete v prvom rade získať „SEO mapu“, ktorá Vám poslúži na tvorbu a stratégiu online marketingu. Vyhľadáte si všetky slová na základe ktorých by mohli potenciálni zákazníci Váš tovar, výrobok, službu nájsť. Sú to pre Vás kľúčové slová, ktoré musíte použiť, aby ste organicky dostali ľudí na Vašu stránku.

        Marketingový plán

        Stratégia marketingu slúži na to, aby ste neboli prekvapený, prečo Vám to nejde. Aj keď budete mať najlepšiu službu na svete, keď o Vás nikto nebude vedieť,  tak to aj dopadne. Zvážte všetky dostupné komunikačné kanály a stanovte si rozpočet. Nie, že si urobíte e-shop a zistíte, že nemáte peniaze na marketing. To je ako mať luxusné auto a nemať na benzín…. 

        Ako sa hovorí, „2x meraj a raz rež“, nič nepodceňujte a ani si od toho nesľubujte. Cieľ je, aby bolo o Vás počuť, aby Vás bolo vidieť. Nespoliehajte sa len na jeden kanál.

        SEO je povinnosť!

          Dá sa to zvládnuť bez peňazí?

          Dá sa to zvládnuť s minimálnymi nákladmi? Samozrejme dá, pokiaľ Vás e-shop neživí a Vy venujete každú voľnú chvíľu tvorbe obsahu. Bude to trvať len pár rokov. Prečo tak dlho? Je tu veľký tlak na platené pozície. Čo to znamená sa dočítate aj v tomto článku o SEO, kde rozoberám koľko klikov je z ktorej pozície vyhľadávania. Ak však máte v úmysle vidieť do roka nejaký hmatateľný výsledok, musíte počítať s investíciou do platenej reklamy.

            Výhody SEO oproti výhodám PPC
            Shares
            • facebook
            • LinkedIn

            Aký komunikačný kanál si vybrať?

            To je na dlhšiu debatu, záleží aj od sortimentu a služby, ale v zásade platí:

              • SEO – platíte len SEO konzultantovi, ten Vám povie, čo máte urobiť, ale Vy musíte investovať čas
              • Sociálne siete – uvedomte si, že sociálne siete sú v prvom rade sociálne siete a až potom môžete niečo predávať, ponúkať. Dobrú skúsenosť mám s tovarom a službami každodennej potreby (potraviny, hygienické potreby, móda, remeselníci).
              • Google Ads – reklama vo vyhľadávaní. Uvedomte si, že je to aukcia. Relevancia vyhľadávania a výška ponuky za klik rozhodne. Možno to bude znieť tvrdo, ale ak nebudete investovať minimálne od 500-1000€ mesačne aspoň 6 mesiacov, tak nemáte proti konkurencii šancu. Platí to pre väčšinu biznisu, neplatí pre lokálny dosah. Zase na druhú stranu, ak niekto vie dobre nastaviť účet, ste odsúdený na úspech! Tento spôsob je ideálny aj na expanziu do zahraničia. Ale aj tu platí, že bez práce nie sú koláče.
              • Tlač – výborné pre odborníkov, špecializované firmy a lokálny biznis. Klasická platená reklama v tlači, alebo aj v online magazínoch vie byť stále účinná. Rádovo od desiatok po stovky eur.
              • Amazon – toto je už iná káva pre veľký biznis v nemecky a anglicky hovoriacich krajinách. Z môjho pohľadu je to taká produktová sociálna sieť. Dá sa ho samozrejme využiť aj v malom, ale len v určitom segmente.
              • Cenové porovnávače – ak máte tovar za najnižšie ceny, tak je to pre Vás ideálny priestor. Riešia sa tu stratégie ako v nákupných centrách – nalákam ťa na zľavu a snáď kúpiš niečo aj mimo toho, čo si pôvodne chcel. Niekomu to pomôže, inému nie.
              • Rozhlas, televízia – stále účinné, čo myslíte kde reklamuje Google, Facebook?  

              Publikum

              Všetci sú moji zákazníci. No ani náhodou milý podnikateľ. Tí, ktorí u teba nakúpili a im podobní sú tvoji zákazníci. Ostatní, a to si buď istý milý živnostník, na teba z vysoka ….

              Vytvorte si persóny, typy osôb, ktoré by mohli u Vás nakupovať. Na tom postavte marketing. Keď to neviete, Google ads pomôže, ale bude Vás to niečo stáť, no budete mať istotu.

                Google nástroje

                Tieto neplatené nástroje potrebujete na uľahčenie práce s viditeľnosťou webovej stránky vo vyhľadávaní:

                Čo je Google Analytics – sledujete návštevnosť na e-shope, mieru prekliku, správanie, účinnosť reklám atď.

                Čo je Google Mechant center – správa produktov, keď chcete predávať na Google, ale robiť nákupné kampane v Google Ads

                Čo je Google Ads – reklamná platforma, ktorá umožnuje zobrazovať reklamy vo forme text, video, obrázok vo vyhľadávaní a partnerských webových stránkach

                Čo je Search console – o viditeľnosti a indexovaní stránky, odhalí aj niektoré chyby na stránke

                Čo je Tag manager – keď chcete merať čokoľvek na Vašej stránke pomocou nasadených kódov

                  Nákupný košík

                  Spravili ste všetko pre to, aby potenciálny zákazník si naložil nákupný košík. Avšak nedokončí nákup. Kde je chyba?

                   

                  • Informácie – požadujte len informácie, ktoré nevyhnutne potrebujete k nákupu, nič navyše
                  • Platba – máte všetky platby, ktoré zákazník obľubuje? Dobierka, kreditná karta, Google pay, Apple Pay, prevod…
                  • Kuriér – aké prepravné spoločnosti máte? Viete, že ľudia si nevyberajú len podľa prepravnej spoločnosti, ale aj ktorý kuriér k nim chodí?
                  • Miesto – nie všetci sa chcú nechať od kuriéra cepovať, len aby im odovzdal balík. Box, pošta, odberné miesto sú alternatívy, máte ich?

                    Zobrazovanie e-shopu na mobile

                    Správne zobrazovanie na mobilných zariadeniach je absolútna povinnosť, ak nechcete strácať zákazníkov.

                    Platí pre všetky e-shopy!

                      Zážitok ako z návštevy predajne

                      Technológie idú dopredu, nebráňte sa tomu. Akékoľvek novinky, ktoré pomôžu predaju, berte všetkými desiatimi. Napríklad prečítať si etiketu na fľaši, detail materiálu, ako by ste vyzerali v klobúku, či okuliaroch, všetko sa počíta, čo zvýši zážitok zákazníka z nakupovania.

                        E-mail marketing

                        Reklamné systémy sú dobrí pomocníci, ale zlí páni. Jediným najväčším pokladom sú pre Vás kontakty na zákazníkov. Prečo ich nevyužiť? Posielajte e-maily, keď máte čo povedať, v opačnom prípade to bude len spam.

                          Ako si udržať zákazníkov

                          Ako téma by to vystačilo na ďalší článok, no napomôcť by Vám mohlo pár otázok a tipov:

                          • Prečo by som mal u Vás nakúpiť zase u Vás?
                          • Ľudia nekupujú lacno, chcú kupovať dobre.
                          • Komunikujte know-how, ste odborníci? Pretavte to na konkurenčnú výhodu.
                          • Vyhodnocujte ciele, sledujte štatistiku. Keď niečo robíte dobre, čísla Vám to povedia.
                          • Správne nastavené ceny. Musíte byť v zisku! Ako sa chcete ďalej rozvíjať? Príliš vysoko nikto nekúpi, príliš nízko rovná sa nízka kvalita.
                          • Testujte pravidelne e-shop. Vychytajte muchy!

                          Ak máte pocit, že sa predsa len potrebujete poradiť, poradím Vám online. Pošlite mi požiadavku cez kontaktný formulár

                          alebo

                          ma požiadajte cez môj mentorský profil na growni.sk.

                            Share This