Marketingový plán – Ideálny rozpočet na online marketing alebo kampaň

jún 21, 2022 | Marketingový plán

Dnes každá agentúra, každí špecialista tvrdí, že má pre Vás ideálne riešenie marketingu, ideálny rozpočet na online kampaň. Osobne by som spozornel pri ponukách, či zdôrazňovaní slova ZADARMO. Som tu už na svete pár rokov a nikdy som nedostal nič zadarmo. Ani kura zadarmo nehrabe! Vždy vás to bude niečo stáť, minimálne čas a čas sú peniaze. Je potrebné sa k online marketingu postaviť racionálne, pragmaticky a položiť si základnú otázku: „Mám na to? Bude mi stačiť rozpočet?“

Čo je online marketing vo svojej podstate?

Reklama vás sama o sebe nespasí. V prvom rade musí byť váš biznis udržateľný, dokonca nemusí byť ani najlepší a marketing mu aj tak pomôže. Ak však budete mať eshop a nedokážete zabezpečiť, aby sa tovar dostal včas a požadovanom množstve k zákazníkovi, tak si len pokazíte meno. Pripravte sa na nárast teraz, nie až potom, keď nebudete stíhať. Čudujete sa, že hovorím sebavedome o náraste?

V online marketingu je všetko možné, ak sa správne nastavia podmienky. Otázka peňazí zohráva určitú úlohu, ale zásadnejšou vecou je pravidelnosť a cieľavedomosť. Vízia reklamy na jeden rok, martketingový plán, ideálny rozpočet kampane, budget. Koľko ste ochotný dať pravidelne na reklamu každý mesiac počas jedného roka? Výber marketingového kanála, teda kde a ako často sa bude reklama zobrazovať? A v neposlednom rade koľko času ste ochotný tomu venovať?

Dovolím si teraz niektorých podnikavcov zastaviť. Ak rozmýšľate v štýle, že trochu zarobím a potom budem investovať ďalej a viac do reklamy, tak vás rovno uisťujem, že to nedopadne dobre. Žiadne ojedinelé eskapády, že teraz zainvestujem a potom sa veziem. Konkurencia nespí. Pravidelná investícia do marketingu je dobrý základ.

Stane sa to, že hneď prvý mesiac sa vám bude zdať, že ste investovali veľa a výsledok stále neprišiel, alebo že ten špecialista pýta veľa. Popravde ak ste doteraz nerobili nič, tak mesiac je krátka doba na zlepšenie. Počítajte vždy minimálne rok a možno budete po 6 mesiacoch milo prekvapený. Ale dám vám otázku: „Koľko času potrebujete na vybudovanie mena kamennej predajne, na dobrom mieste, bez konkurencie v blízkom okolí, za predpokladu, že váš tovar je žiadaný? Šesť mesiacov, rok, dva roky, či viac?

A teraz si predstavte nekonečnú ulicu obchodov s rovnakým, či podobným tovarom. Poradie obchodov na začiatku ulice sa pravidelne mení a zákazník má dopredu informáciu, čo približne v obchode nájde a tak nestráca čas a ide buď do prvých obchodov alebo ho zaujme krátky popis na obchode. Toto je realita e-shopu na internete! Koľko času Vám bude trvať vybudovať značku e-shopu? Ste ochotný čakať, alebo za poradie zaplatíte?

PPC reklama cena

PPC – pay per click, plať za klik je všeobecné slovo pre reklamu za ktorú platíte až keď na ňu niekto klikne. Nejedná sa len o reklamu na Google, ale aj na Facebook, Microsoft ads, Strossle, či cenové porovnávače ako Heureka, Favi, Glami, Biano, NajNakup, Pricemania. Priemerná cena sa pohybuje okolo 0,45 € za klik.

    Reklama na Google cena   

    V prvom rade si uvedomte, že reklama je aukcia. Jednoducho povedané, kto je viac ochotný zaplatiť, ten sa zobrazuje vyššie a teoreticky mu to prinesie viac nákupov. Cena záleží od konkurencie, štruktúry účtu a relevancie reklám. Cena za klik sa bežne pohybuje od 0,08 do 3 €.

      Facebook reklama cena

      Je pokladaná za najlacnejší spôsob ako získať nákupy, či zákazníkov. Základom je si uvedomiť, že musíte vytvoriť zaujímavý príspevok, pretože ináč je to len reklamná výplň. Keď sa to už má zobrazovať za peniaze, nech to má aj šancu sa zdieľať organicky. Rozpočet na mesiac, ktorý má zmysel aspoň 150 €.

        Cenové porovnávače

        Zdôrazňujem cenové porovnávače! Aký má zmysel propagovať produkt, ktorý má rovnakú, alebo vyššiu cenu ako konkurencia? Jedine, že sa chcete zviditeľniť. Cena prekliku v priemere okolo 0,4 €.

          SEO cena

          Nebudem vám kaziť ilúzie, ale zadarmo SEO nie je. Kvalitné SEO je o vytrvalej práci a neustálom zlepšovaní vašich webových stránok. Stojí to čas! Máte aspoň 4-5 hodín týždenne? Za 5 hodín napíšete kvalitný článok (predpoklad je, že ovládate gramatiku a rozumiete téme) bez grafiky, grafov a tabuliek. Blog je len časť obsahu, ďalej je to grafika – obrázky, vnútorné odkazy, nadpisy, informácie k produktom a to nehovorím o technickej časti. Odporúčam sa venovať SEO aspoň 16 hodín mesačne, aby ste mali aj pocit, že niekam smerujete. Máte jasnú marketingovú stratégiu? Nie každý špecialista je aj stratég a zároveň rozumie vášmu biznisu. „SEO zadarmo“ budete mať keď si dáte trochu námahy prečítať pár základných zásad. Nie je to nič náročné a zvládne to každý. Nerobte SEO pre SEO. Ak na to nemáte čas, tak odporúčam nešetriť, pretože sa nikam neposuniete.

          Zverte sa do rúk odborníka, SEO konzultanta, kontaktujte ma.

            Neľutujte peniaze, ktoré prinesú ďalšie peniaze

            Neľutujte peniaze, ktoré prinesú ďalšie peniaze
            Shares
            • facebook
            • LinkedIn

            Investícia do reklamy je pre niekoho nočnou morou. Vidím častokrát na sociálnych sieťach titulky typu: „ Nekŕmte reklamnú obludu!“ alebo „ Ide to aj zadarmo.“ Mne logika hovorí, že ak do reklamy investujú veľké zavedené značky, tak to asi musí mať nejaký zmysel. Nehovorím, že nutne musíte investovať do online marketingu, ale potom je vhodné sa stretávať s ľuďmi, dohadovať si obchodné stretnutia, cestovať po Slovensku, dávať jednoducho o sebe vedieť. Ináč medzi nami, nič z reklamných trikov neprekonalo osobný kontakt a charizmu.

            Ale ak by ste predsa len chceli niečo zainvestovať do online marketingu, prinášam vám môj subjektívny pohľad na „ideálny“ rozpočet do online marketingu alebo reklamnej kampane. Je to čisto pravidelná investícia do reklamy na mesiac bez mojej odmeny za služby SEO alebo PPC.

              Rozpočet do 200 €

              Pokiaľ disponujete všetkým potrebným na online biznis (na čo všetko máte myslieť napíšem článok) je to suma, ktorá vám bude stačiť na Facebook. Samozrejme môžete to skúsiť aj inde, ale príde mi to najrozumnejšie riešenie, ktoré má priniesť aj nejaký výsledok. Dôležitý bude dôraz na formu príspevkov. Pekná fotka, grafika a primerane dlhý text. Nemám na mysli predajný text typu: „…máme novú kolekciu, tovar, tak si ho kúpte…“. Opíšte výrobok tak, aby naplnil potrebu zákazníka, alebo riešil nejaký problém.

                Rozpočet do 500 €

                Ak máte e-shop, je vhodné sa zamerať okrem Facebooku aj na cenové porovnávače, alebo Google Ads. Ak rozpočet rozdelíte, tak maximálne na dve časti. Menšiu časť nechajte na Facebook a väčšiu použite na iný kanál. Zistíte väčšinou, že vám to nefunguje a poviete si, že mi stačí Facebook. Omyl je na svete. Mali ste si vybrať len jeden výrobok, ktorý chcete propagovať. Na viac vám tento rozpočet nebude stačiť. Alebo ak vám Facebook neprináša zisk, preneste celý rozpočet napríklad do Google Ads a budete si môcť dovoliť reklamovať minimálne skupinu výrobkov.

                  Rozpočet do 1000 €

                  Pri tomto rozpočte už môžete myslieť aj na väčšiu skupinu výrobkov, dokonca občas môžete niečo otestovať. Áno, často sa testuje, aby ste zistili, čo najlepšie funguje. Sú to podľa vás vyhodené peniaze? Z môjho pohľadu nie, pretože zbierate skúsenosti a blížite sa k optimalizácii výdavkov a príjmov.

                  B2B firmám, najmä priemyselného rázu, pri tom tomto rozpočte odporúčam sa poohliadnuť po nejakom serióznom magazíne v tlačenej alebo online forme.

                    Rozpočet do 2000 €

                    Tu sa môžeme reálne baviť aj o návratnosti v časovom horizonte 3-4 mesiacov pre e-shopy. Pokiaľ vaše všeobecné kľúčové slová nemajú vyhľadávanosť 15 000 krát za mesiac. Je naozaj potrebné sa zamyslieť ako na to. Pri takejto sume by som rozpočet nerozdeľoval, najmä ak máte overený marketingový kanál, ktorý funguje a vsadil by som to na jednu kartu.

                      Rozpočet do 10 000 €

                      Do tohto rozpočtu sa zmestí väčšina firiem a darí sa im operovať naraz vo viacerých vybraných kanáloch. V mojich silách je možné pracovať aj s väčším rozpočtom, ale len v rámci PPC reklamy a SEO, kľudne aj s expanziou na zahraničné trhy.

                        Investícia do online marketingu
                        Shares
                        • facebook
                        • LinkedIn

                        Motivácia na záver

                        Rozmýšľajte tak, kde by ste chceli byť za rok, koľko by ste chceli zarobiť a nie koľko zarábate teraz. Percento z obratu na marketing, ktoré musíte investovať sa pohybuje od 8% do 20%, teda ak chcete uspieť. Peniaze do reklamy sú investícia a aj keď vám to hneď nič neprinesie, berte to tak, že aspoň štartujete z rovnakej čiary ako vaša konkurencia.

                          Share This