26 zlepšení e-shopu ako zvýšiť zisk

nov 6, 2022 | Stratégia budovania značky, Marketingový plán

Neviem, či si niekto z vás uvedomil, že klikáte myšou celý deň a zároveň ťukáte prstom, väčšinou palcom, do obrazovky telefónu. Pre niekoho kratochvíľa, pre iného otrava, ale v jednom sa užívatelia zhodnú, ak niekto chce (musí) urobiť nákup, tak to musí byť rýchle, jednoduché, na pár klikov, tovar na sklade a expedovaný najpozdejšie do 24 hodín.

Ak podnikáte v online priestore bude tento návod, ako si na 100% (sto percent) zvýšiť obrat a zisk inšpiráciou, pre iného nočnou morou. Prečo?

Pretože tieto odporúčania musí niekto urobiť! Neurobia sa s rukami vo vreckách, ani hlavou v oblakoch. Buď ich urobíte vy, alebo si niekoho najmete. Cieľom nie je od zajtra zarábať milióny, ale byť aspoň na rovnakej štartovacej čiare ako vaša konkurencia.

Podnikanie nie je šprint, ale beh na dlhú trať s jasným cieľom…

Je potrebné zvážiť vždy, či reálne ušetríte, keď budete niečo robiť individuálne, teda bez špecialistu. Z vlastnej skúsenosti špecialista to urobí relatívne rýchlo a bez chýb, vy sa môžete namiesto toho venovať obchodu alebo starostlivosti o zákazníka.

1. Riešenie vášho e-shopu

Na trhu je veľa platforiem ako vytvoriť e-shop. Najlacnejším spôsobom je rozbehnúť si stránku na WordPresse. Všetko má svoje „ale“. Je to síce najlacnejší spôsob, ale je potrebné mať aspoň nejaké vedomosti zo sveta tvorby e-shopov, ideálne by som odporučil mať základy programovania.

Ak ich však nemáte, alebo máte veľmi malé vedomosti o tvorbe e-shopu,  je nielen vhodné, ale dokonca potrebné siahnuť po „krabicovom“ riešení. Dnes tieto unifikované riešenia si dokážu hravo poradiť rádovo s tisícami až desať tisícami produktov.

Osobne mám dobrú skúsenosť so shoptet.sk a eshop-rychlo.sk

Krabicové riešenie má niekoľko výhod, a to:

  • spustíte eshop rýchlo, teda tak rýchlo ako rýchlo dokážete nahrať produkty a vyriešiť nákupný proces
  • zistíte, čo reálne pre online obchod potrebujete
  • nemusíte riešiť technickú stránku webu
  • máte k dispozícii rozšírenia, ak budete chcieť niečo v budúcnosti pridať
  • máte k dispozícii návody, recenzie užívateľov, podporu prevádzkovateľa
  • UX/UI majú vyriešené

Dokonalý e-shop neexistuje, preto sa radšej uskromnite a začnite, než by ste mali mesiace a roky hľadať najdokonalejšie riešenie.

2. UX – user experience – užívateľský zážitok

Užívateľský zážitok znamená, že užívateľ sa bude jednoducho na vašej stránke orientovať. Príkladom môže byť návšteva supermarketu a váš cieľ rýchlo nakúpiť. Poznáte ten pocit, keď nemôžete nič nájsť? Rovnako sa môže cítiť aj návštevník vašej stránky.

Preto užívateľským zážitkom by nemalo byť len nakupovanie, ale aj obyčajné prezeranie (klikanie) stránok vášho webu. Rovnako ako sa ľudia chodia prechádzať do nákupných centier, tak isto klikajú na internete. A keď niečo budú potrebovať naozaj kúpiť, spomenú si na váš obchod.  

3. UI – user interface – užívateľské rozhranie

Prívetivé užívateľské rozhranie je také, že keď človek chce kliknúť, tak sa tam prirodzene nachádza tlačidlo, alebo odkaz.

Príkladom môže byť produkt na e-shope, kde pod fotkou sa vždy nachádza tlačidlo. Keby bolo tlačidlo nad fotkou, tak by ste užívateľov zmiatli a považovali by to za chybu na stránkach. A kto má „chyby“ na webe, tak má asi aj rovnaké služby a u takéhoto obchodníka nenakúpim.

4. SEO – optimalizácia pre vyhľadávače

Na prvom mieste je vždy obsah – text, grafika, fotky, zvuk, video. Správna kompozícia obsahu z vás urobí autoritu alebo obľúbenú značku. Užívatelia k vám nebudú chodiť len nakupovať, ale aj riešiť svoje problémy a hľadať informácie.

SEO je teoreticky jednoduché, prakticky je dlhodobo nemožné riešiť aj obchod aj tvoriť obsah. Viac o SEO sa dozviete v tomto článku:

Čo je SEO

5. PPC – platená reklama

Raketový štart medzi top predávajúcich vám zaručí, že sa bude o vás vedieť – to je PPC (pay per click – plať za klik). Najznámejším nástrojom je Google Ads.  

Spoločnosť Google sa snaží, aby aj bežný užívateľ zvládol spustiť reklamu. To sa aj samozrejme deje, ale k reklamám je potrebné tvoriť grafiku, písať texty, tvoriť publiká (naozaj nie všetci sú vašimi zákazníkmi aj keby ste predávali chlieb), zadávať kľúčové slová, testovať a analyzovať.

Analyzuje sa na základe konverzií (napr. cieľ, nákup, vyplnenie formulára) a iných údajov, ktoré vám sprostredkúvajú iné nástroje ako Google search console, Google analytics 4 a iné.

6. Email marketing

Kontakty na vašich zákazníkov sú jediným skutočným bohatstvom v online svete. Pomocou emailu si viete vybudovať reálny vzťah so zákazníkom, samozrejme pokiaľ posielate zákazníkovi užitočné informácie a neobťažujete ho každou „výhodnou“ akciou.

Chce to naozaj cit, vedomosti v oblasti psychológie a obchodu, skúsenosti, aspoň základné copywriterské zručnosti. Vaši zákazníci by mali mať dôvod vaše emaily čítať a nie ich označovať ako spam.   

7. Grafika

Neostré, nekvalitné fotky, alebo produkty bez fotiek to nemyslíte vážne! Zákazník nemá (zatiaľ) inú možnosť ako posúdiť tovar, či zodpovedá jeho predstave. Fotka celého produktu a niekoľko detailov je rozdiel či zákazník u vás nakúpi alebo nie.

8. Cenové porovnávače

Heuréka, Pricemania, Glami, Favi, Google vám umožňujú porovnávať tovar bez prehliadania niekoľkých webov. Šetrí to čas a peniaze zákazníkovi. Čo to prinesie Vám? V prvom rade viditeľnosť, referencie, spätné odkazy a nákupy. Nie je potrebné tam mať celý sortiment, ale hlavne ten, kde viete konkurovať cenou, aby som zákazníka zaujal.

Výborné hodnotenie, napríklad na Heuréke, má určite vplyv dôveryhodnosť e-shopu.

9. Referencie

Nezáleží na tom, čo o sebe napíšete vy, dôležitejšie je hodnotenie od zákazníkov. Často o nákupe rozhoduje celkové hodnotenie e-shopu alebo individuálne hodnotenie produktu. 

Hodnotenie môžete získať na Google, cenových porovnávačoch, sociálnych sieťach, alebo aj na vašom webe.

10. Akcie, zvýhodnené nákupy

Magické slovo „zadarmo“ dráždi zmysly nejedného nákupného maniaka, či maniačky. Zadarmo môže byť doprava, vrátenie tovaru, alebo darček. Najmä dopravu zadarmo nad určitú sumu majú zákazníci zafixovanú ako štandard.

Ďalšou možnosťou sú zľavy, kupóny a zvýhodnené nákupy. Nepreháňajte to a najmä dohliadnite, aby tieto zľavy a kupóny mali dostatočnú dĺžku uplatnenia a aby aj fungovali pri objednávke.   

Zľavy a akcie dôsledne sledujte a merajte. Má to mať prínos najmä pre váš biznis, e-shop, firmu. Zdôrazňujem, že to nie je služba pre zákazníka.

Poznámka na zamyslenie: „ Prečo sú veľké zľavy (teda aspoň sa to tak prezentuje) pred Vianocami, keď všetci potrebujú nakúpiť darčeky? „Pretože to robia všetci“, je častá odpoveď.

11. Sociálne siete

V prvom rade sociálna sieť je len sociálna sieť. Nenahradí vám e-shop ani iné kanály predaja. Sociálna sieť je v prvom rade o budovaní publika, povedomia značky. Najlepšie sa na sociálnych sieťach uplatní tovar každodennej potreby – móda, potraviny, drogéria…

S vašou zákazníckou základňou je potrebné pracovať. Vymýšľajte súťaže, úlohy na zapojenie sa obsahom, či komentárom. Nezabudnite odpovedať na komentáre ideálne do 2 hodín. (nie, nie je to preklep)

12. Blog

Položme si základnú otázku, čo je vlastne blog? Podľa wikipédie je blog (pôvodne weblog) miesto kde prezentujete svoje názory a skúsenosti prostredníctvom článkov, poznámok, denníka. Príspevky sú zoradené podľa dátumu. Pozrite sa na svoj blog (ak nejaký máte) a zhodnoťte, či vaše články sa dajú považovať za autoritatívne, teda či ten kto ich píše je považovaný za autoritu vo svojom obore, vie o čom píše a jeho slovo má váhu. Blog má inšpirovať, má vás poučiť, alebo nájsť pre riešenie problému, má prinášať nové myšlienky.

13. Copywriting

Text od copywritera je v zásade reklamný text, nech sa už tvári ako chce. Jeho prvoradou úlohou je motivovať čitateľa k akcii (nákup, vyplnenie formulára) alebo šíriť dobré meno značky. Copywriter nemusí byť odborníkom v danom obore. Na základe poskytnutých a vyhľadaných informácií ich vhodne spojí tak, aby splnili účel, ktorý má text dosiahnuť. To je ten rozdiel medzi blogom a copywritingovým textom. Copywriter často čerpá informácie z autoritatívnych blogov.

14. Influencer

Je verejne alebo online známa osobnosť, ktorá ovplyvňuje názory alebo nákupné správanie veľkého množstva ľudí. Jedná sa v podstate o mikrobloging, pretože píše krátke komentáre, texty k fotkám a videám ktoré uverejňuje na niektorej sociálnej sieti. Zmerať úspešnosť takejto kampane je zložité, ale nie nemožné. Ja to považujem za prezlečené SEO, pretože reálny výsledok (z môjho pohľadu) je možné očakávať až po dlhodobej spolupráci. Niečo ako bača s honelníkom od známej siete potravín.

15. Starostlivosť o zákazníka

Je dôležitá! Len „nikto“ na Slovensku nemá „šajnu“ ako to robiť. Koľkokrát u vás do mesiaca u vás zákazník nakúpi? Prečo by si mal váš e-shop obľúbiť? Zabudnite na ceny, tak si lásku k vašej značke nekúpite!

Ako teda?

Personalizácia – zákazník nie je stroj na peniaze, budujte vzťah

Zamestnanci – ako sa budete správať k nim, oni sa budú správať k zákazníkom. Túto mantru by som odporučil každému podnikateľovi: „Moje najväčšie bohatstvo v podnikaní sú moji zamestnanci!“

Komunikácia – poslanie faktúry za nákup tovaru za komunikáciu nepovažujem. Tón komunikácie (telefón, sociálne siete, reklamácie, chyby, nedodaný tovar) je základ a to je to, čo vás môže odlíšiť od konkurencie. Zvoľte si rozumne osobu, ktorá bude písať emaily a telefonovať so zákazníkmi. Urobte z nej hviezdu firmu! ….teda ak práve nehviezdi majiteľ….

16. Bezproblémový nákup

Bezproblémový nákup znamená, že od zhliadnutia webovej stránky k nákupu prebehne, čo najmenej klikov, či ťuknutí prstom. Často sa podceňuje práve táto časť nákupu, keď zákazník už skoro urobil, čo od neho chceme. Nedokončený nákup je strašiakom nemalého percenta e-shopov. Myslite najmä na to, že približne 60% nákupov na Slovensku sa realizuje prostredníctvom mobilu. K tejto téme môžem len napísať -prehľadnosť, logická postupnosť, rýchlosť, užívateľská jednoduchosť, doplnkový nákup, výber logistiky, výber platby a tlačidlo objednať.

17. Menu a filter výrobkov

Tak toto je kameňom úrazu skoro každého e-shopu a málokedy mám to potešenie ako SEO špecialista vidieť logicky usporiadané menu a nie ešte podľa SEO priorít.

Musím prízvukovať mobil, mobil, mobil. Nikto, ale že naozaj nikto nebude hľadať vo vašom menu. Ak za pár sekúnd nenájde, čo hľadá, odchádza. Nerozumiem logike si vytvoriť e-shop podľa pocitu, že toto sa predáva a potom sa čudovať, že prečo sa to nepredáva. Kategórie menu často tvoria URL adresy na vašej webovej stránke a URL adresa je dosť dôležitý parameter vo vyhľadávaní na webových prehliadačoch. Ideálny stav je keď do URL adries nebudete musieť nikdy zasahovať. Preto vrelo odporúčam urobiť si prieskum kľúčových slov, zvoliť stratégiu a myslieť aj na  prípadné rozšírenia v budúcnosti. Ak si na to netrúfate, najmite si SEO špecialistu.

18. Vyhľadávanie

Správne vyhľadávanie na stránke záleží od správnosti nadpisov, kľúčových slov, meta popisov a obsahu. To je záležitosť SEO. Mali by ste vedieť, čo vaši zákazníci vyhľadávajú na vašich stránkach a postupne im dodať správne odpovede. Ideálny stav je, keď vyhľadávanie zákazník nepotrebuje a intuitívne sa dostane k obsahu (produktu), ktorý reálne hľadá.

19. Kamenné predajne

Kamenná predajňa znamená dať online svetu nový rozmer, fyzický rozmer. Aj napriek rozmachu online predaja si myslím, že kamenná predajňa bude mať stále svoje čaro. Je to rovnaké ako kniha a jej elektronická verzia. Dnes sa mnohé vybudované značky po pandémii spamätali, že je potrebné mať aj e-shop. Bohužiaľ nepochopili, že práve e-shop nebude len doplnkovým kanálom, ale minimálne rovnocenným zdrojom príjmov. Je potrebné si uvedomiť, že trend je taký, že 60-80% predaja bude v blízkej budúcnosti realizovaný práve cez e-shopy. Kamenná predajňa bude predpokladám zastávať (a dnes sa to už deje) akúsi formu „showroomu“ ako je to pri kúpe áut, ktoré si prezriete, otestujete a následne objednáte. Kamenné predajne by sa mali povýšiť na zážitky so značkou a realizáciu samotného nákupu nechať na online prostredie.

20. Kontaktné informácie

Dôveryhodnosť e-shopu sa začína so správne vyplneným kontaktom, sídlom firmy, telefónnym číslom, formulárom na poslanie krátkej správy, odkazom na sociálne siete a nezabudnite na zobrazenie v mapách.

21. Expanzia do zahraničia

Slovenský trh nie je nafukovací a keď už raz dosiahnete stropu, tak možnosťou, ktorá vám zostane, je expanzia do zahraničia. Každý trh má svoje špecifiká, ale ak zistíte, že je tam nejaká možnosť rastu, prečo to nevyskúšať. Výhodou môže byť to, že už máte niečo vybudované a to najlepšie z vášho biznisu len skopírujete na iný trh. Masívna marketingová podpora je nevyhnutná. Osobne odporúčam stratégiu (s ktorou mám aj skúsenosť) cez PPC reklamy, sociálne siete a prípadne cez nákupné portály.

22. Tovar na sklade

Tovar na sklade je v dnešných časoch absolútnou prioritou. Ak chcete v ďalších rokoch byť úspešný a rásť, plný sklad bude hlavnou výhodou. Viem, že držať peniaze v zásobách nie je ideál, no ak máte rozbehnuté reklamné kampane a nebudete mať čo predávať kvôli výpadku tovaru, tak prioritou číslo jedna by mala byť optimalizácia zásob.

23. Reklamácia a neplatiči tovaru

Buďte pripravený na reklamácie tovaru! Tovar sa vám vráti aj bez udania dôvodu. Či chcete alebo nie, existuje skupina ľudí, ktorá len objednáva tovar, ale neplatí ho. Pripravte sa aj na takéto scenáre a majte pripravený interný plán riešení takýchto situácií. Uľahčí vám to život a budete vyzerať ako profesionáli.

24. Google analytics 4

Prechod na nový analytický nástroj od Googlu bude pre Vás nevyhnutnosťou od 1. júla 2023 kedy prestane podpora aktuálnej verzie Analytics. Je ideálne si zapnúť duálne meranie, aby ste budúci rok mali aj nejaké historické dáta. Podrobnejšie o meraní v GA4 v inom článku.

25. Live chat a vyskakovacie okná

Mňa ako užívateľa live chat a vyskakovacie okná vyslovene obťažujú. No a na mobile keď to neviete zrušiť, často opúšťam stránku. Nikoho od tejto vymoženosti neodrádzam, len je to potrebné správne uchopiť.

Príkladom môže byť poisťovňa Dôvera, ktorá chce poskytnúť informácie prostredníctvom predvolených otázok a odpovedí. Odpoveď som dostal po klikaní do chatu a nemusel som nikam volať, takže to hodnotím pozitívne.

Ďalšou možnosťou je použitie umelej inteligencie, ktorá má predvolené odpovede na najčastejšie otázky. Odpovede môžu byť vtipné, niekedy sa používa žargón. Vývoj samozrejme niečo stojí, ale v konečnom dôsledku sa to oplatí.  

26. Affiliate marketing

Sprostredkovaný predaj vašich produktov cez partnerov. To znamená, že nejaká osoba alebo firma predá váš produkt za províziu z predaja. Výhodou je, že získate ďalší propagačný kanál, prípadne odkazy na vašu stránku. Musíte len vymyslieť atraktívny program pre partnerov, vedieť zmerať predaj cez ich kanál, aby ste im vedeli vyplatiť provízie. Aby ste získali predstavu, čo to je, aké sú možnosti odkazujem vás na slovenskú stránku dognet.sk , kde nájdete všetky potrebné informácie. Rátajte však s tým, že nič nie je zadarmo.

Jozef Milčík

Jozef Milčík

PPC špecialista | SEO konzultant | Analýza dát

Venujem PPC reklamám, SEO, stratégiám obchodu, rozvoju osobnosti, občas vytvorím nejakú webovú stránku, ale musím povedať, že najviac ma zaujímajú dáta. Baví ma pozorovať správanie ľudí v online priestore. Najradšej píšem články, ktoré sú motivačné a aplikovateľné v reálnom živote.

Share This